تولید سلولهای بتا ازسلولهای بنیادی درمحیط 3 بعدی در آزمایشگاه

 دانشمندانمرکز سلولهای بنیادی دانمارک دردانشگاه کوپنهاگ کشف کردند که چگونه سلولهای بنیادی با بازده و کیفیت بهتری به سلولهای تولید کننده ی انسولین تبدیل می شوند . در دراز مدت این کشف می تواند به درمان بهتر دیابت از طریق سلول درمانی منجر شود.

نتایج این تحقیق در مجله ی Cell Reportsمنتشر گردید.

سلولهای بنیادی مسئول رشد و ترمیم بافت بعد از ایجاد جراحت هستند بهمین علت اینکه این سلولهای حیاتی در محیط  سه بعدی  بهتر رشد می کنند، برای درمانهای آتی بیماریها توسط سلولهای بنیادی مهم می باشد.

به گفته ی پرفسور Botton: ما مشاهده کردیم که کیفیت سلولهای تولید شده در  محیط دو بعدی به اندازه ی کافی مناسب نیست بهمین علت با قرار دادن سلولها درمحیط سه بعدی  برای آنها شرایط واقعی رشد را فراهم کرده و نتایج بهتری بدست آوردیم وردیم. به همین  علت نوعی محیط  کشت ژلاتینی سه بعدی مشابه با محیطی  که در جنین وجود دارد ، در آزمایشگاه ساختیم.

 گروه بین المللی این تحقیق امیدوارند که با دانش بدست آمده ی جدید در مورد محیط رشد سلولی سه بعدی پیشرفت چشمگیری در درمان سلولی برای دیابت  بوجود آید . در دراز مدت این دانش همچنین میتواند دردرمان بیماریهای مزمن ارگانهای داخلی نظیر کبد یا شش توسط سلولهای بنیادی  استفاده گردد زیرا این ارگانها نیز مانند پانکراس از سلولهای بنیادی درسه بعد بوجود آمده اند. محققین درحال بررسی چگونگی سازماندهی سه بعدی بافتها در مراحل اولیه ی جنینی و تأثیر آن در تبدیل سلولهای بنیادی به سلولهای تخصصی هستند.

پرفسور Grapin – Bottonمی گوید: ما می توانیم پانکراس را شبیه به یک درخت کوچک با شاخه های جانبی درنظر بگیریم.سلولهای بنیادی موجود درشاخه ها به این ساختمان 3 بعدی نیاز دارند تا بتوانند تبدیل به سلولهای تولید کننده ی انسولین در جنین شوند. تحقیقات ما نشان می دهد که در آزمایشگاه ، سلولهای بتا از سلولهای بنیادی در محیط سه بعدی  بهتر حاصل می شوند تا زمانیکه سلولهای بنیادی را در یک محیط مسطح مثل پتری دیش رشد می دهیم. سلولهای بتای بدست آمده از سلولهای  بنیادی درمحیط  دوبعدی غالباً از نظر عملکردی ضعیف هستند. اما نتایج ما از تولید  سلولهای بتا درمحیط سه بعدی امیدوارکننده است و این تحقیق مهمترین قدم در تولید  سلولها برای درمان دیابت محسوب می شود.

 منبع: www.medilexicon.com/medicalnews.php?newsid=253150